maxberkelmans.reismee.nl

Hola Valencia

Hola gente!
lange tijd dat ik niet van me heb laten horen, al 2 weken geleden dus ik zal proberen het belangrijkste voor jullie op een rij te zetten.
Zaterdag de 3e kwamen mijn ouders hier voor 4 dagen! Het was top om ze weer te zien, de 1e avond meteen veel gepraat (alsof ik nooit wegwas) en lekker tapas gegeten, wat erin ging als warme broodjes, in totaal wel een stuk of 15 tapas besteld. Ze sliepen in een mooi hotel 1 minuut van mijn appartement. Het weer zat alleen een beetje tegen, dat was wel jammer want dan kun je gelijk zoveel minder, maandag en dinsdag was het echter wel redelijk weer daar hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Veel bezocht, en zondagavond naar een flamenco show geweest, had dat nog niet eerder gedaan en het beviel goed! toen ik maandag op school zat heb ik ze mooi de paleistuinen ingestuurd en meteen na school hebben we de kathedraal bezocht en geluncht. Hierna gelijk door naar plaza espana wat ze volgens mij wel het mooiste vonden van de trip! daarnaast ligt een park wat we rondgecrossed hebben met een soort fietskar, als echte toeristen, daarna teruggelopen, erg leuke dag maar ook vermoeiend omdat het in totaal wel 10 km lopen was. Voor het eten dus even een siesta gehouden en ´s avonds weer met ze gegeten. Dinsdag hadden ze eigenlijk al vrijwel alles gezien en hebben we bij de rivier churros gegeten! s avonds heb ik ze weer op de metro gezet, het afscheid viel wel mee wetende dat ik ze over 2 weken weer zal zien!

Wel was het dus al 1 van mijn laatste weken, tijd gaat heel snel hier, niet echt dat ik nog een lijstje heb met wat ik allemaal wilde doen, maar vind het fijn dat ik met mijn ouders toch nog de belangrijkste dingen heb gezien. In het mom van de laatste week natuurlijk nog wel wezen stappen! De laatste week 2 leuke leraren gehad, de ene man die ik in mijn eerdere blog wegschreef als een duivel blijkt heel aardig te zijn na 4 weken les en lach me altijd helemaal stuk in zijn les. Hij trekt zich niets aan van het boek, zijn collegas, neemt 5 uur pauze om te lunchen en sinds ik de 1e dag te laat kwam staat hij altijd met zijn mobiel bij de deur te wachten totdat ik binnenkom om te laten zien dat ik weer eens te laat ben, wat op het eind dus ook komisch werd.
Op donderdag legde die uit dat ze in spanje een heel ander kaartsysteem hebben. Geen harten, schoppen, ruiten en klavers maar zwaarden, glazen, knuppels en goudstukken. Leve spanje weer in het origineel zijn haha. Ook hebben ze dus eigen spellen. De laatste les zouden we een typisch spel gaan spelen. Maar eerst stond donderdag het afscheidsfeestje op het programma, ik was niet de enige die wegging dus we gaven het feest met zn 3en. De eerste dag dat ik in spanje kwam heb ik Laura beloofd om hutspot voor der te maken en als een van mijn laatste dagen moest ik dus wel. Uiteindelijk 4 kilo aardappels, 4 kilo wortels en 2 kilo uien gekocht en de vriendin van Guy had echte unox rookworst meegenomen dus het zou een echte hutspot worden. Vanwege ons pannengebrek moesten we in 3 verschillende keukens koken, gelukkig was een vriend van Mark er een week die als beroep kok is en alles in goede banen leidde. Het enige wat ik deed is van keuken naar keuken rennen om alles een beetje te kijken en hier en daar te helpen. Na 3 uur voorbereiding was het dan klaar en daar zaten we dan met 9 nederlanders, 2 spanjaarden en een amerikaan hutspot te eten in spanje, haha geweldig toch. Iedereen vond het helemaal lekker dus zeker geslaagd. Met nog een beetje angst van de vorige keer toch maar besloten om het afscheidsfeest bij ons te houden in het appartement, dit keer alleen met wat minder mensen en tot minder laat. uiteindelijk met een man of 25 gewoon gedronken en gepraat, leuk om allemaal nationaliteiten bij elkaar te hebben, noem het maar op en het was er, duitsers, japanners, amerikanen, turken, spanjaarden maar natuurlijk wel een nederlandse overhand! Rond 12en hoorden we dat er wat buren hadden geklaagd dus binnen 2 minuten had ik iedereen buiten en gingen we naar onze favoriete club. Hier topavond gehad tot een uurtje of 4. Vrijdag natuurlijk wel weer fris en fruitig aanwezig geweest op mijn laatste lesdag die dus bestond uit kaarten! Leuke les gehad en me helemaal kapot gelachen. Fotos komen nog, hierna kwam natuurlijk het minder leuke deel, afscheid nemen van de leraren en wat mensen, nooit leuk om te doen maar na 8 weken toch wel geode band opgebouwd met sommigen. Sommige leraren stonden erop dat ik nog een keer terugkwam dus daar moet ik nog een reden voor zoeken maar eigenlijk heb ik die al, namelijk het internationaal erkende examen in mei, even sparen dus nog. In de avond nog met Laura, Rafa en wat tsjechen naar de film geweest, er is hier namelijk een filmfestival waarbij alle films 3 euro zijn, maar dus wel kultfilms, aparte films met wat meer diepgang die mijn ouders helemaal geweldig vinden en waar ik normaal gesproken bij in slaap val, maar deze was best interessant en kon mijn spaans een beetje oefenen, hierna wat gegeten en gekaart en gitaar gespeeld in het huis van een spanjaard! Rond 3 gaan slapen om rond half 7 weer op te staan voor mijn vlucht naar Valencia. Nog even mark en julia wakker gemaakt en afscheid genomen en een briefje geschreven voor mijn amerikaanse huisgenoot emma, ook voor guy en pip een brief onder de deur geschoven en toen gegaan. Ben zaterdag nog een dagje in Sevilla dus heel erg was het niet. Om half 10 zou mijn vlucht vertrekken, in tegenstelling tot mijn reis naar sevilla was ik netjes op tijd, maar nu lag het dus aan het vliegtuig, door de mist konden we niet gaan en moesten we een bus pakken naar malaga,(3 uur met de bus) en vanuit daar naar Valencia. 5 uur later dan verwacht kwam ik aan in Valencia, maar de zon scheen en ik kon slapen in de bus dus dat is niet verkeerd na slechts 3 uur slaap. In valencia de bus naar het centrum gepakt en heel aardig geholpen door een oude vrouw waar ik uiteindelijk wel een uur mee heb gepraat en de tas van heb gedragen omdat die erg zwaar was. bij het hostel aangekomen was ik zo moe en had ik niet meer echt zin om mensen te leren kennen, ben dus savonds nog even naar de mac gegaan maar dat was het haha. Slaap op een kamer met 10 anderen, waarvan er 2 echt als beren snurken zo hard, niet normaal, dus vannacht heeft de rest van de kamer om 3 uur snachts ze even wakkergeschud om ze te laten stoppen, maar naar 3 minuutjes gingen ze vrolijk verder, gelukkig wat slaappillen van mijn ouders gekregen dus kom het hier wel door.
Gister een fiets gehuurd voor een week voor 12 euro dus heb wat rondgereden en naar een soort nemo van valencia geweest, erg leuk, maar wel jammer dat ik alleen was, kom erachter dat ik toch echt geen einzelganger ben en dus altijd wel iemand bij me wil hebben om activiteiten mee te doen, stilte vind ik wat minder haha. s avonds proberen deze blog te schrijven op de pc daar maar viel telkens uit waardoor ik boos werd. Vanmorgen om 7 uur opgestaan omdat ik om half 9 op school moest zijn en niet wist waar die was, na 20 minuten fietsen kwam ik er vrij makkelijk en zat ik aan mijn test. na 50 vragen gemaakt te hebben kwam een vrouw me vertellen dat het eigenlijk niet nodig was, hola spanje! maar ben in b1 geplaatst oftewel ben al een intermedio speaker, een middelmatige spreker! Zit wel in een grote klas van 15 man hier met 8 aziaten maar wel wat aardige mensen ontmoet, verder niet veel plannen voor vandaag, beetje huiswerk maken en ga de stad even rondfietsen.
Zaterdag vlieg ik sochtends alweer vroeg terug (7:15) naar sevilla en savonds naar nederland dus als het goed is zaterdag nog een leuke dagje met de mensen in sevilla, maar met ryanair weet je het dus nooit.
na 9 weken hier in spanje ga ik het denk ik wel missen als ik terugben, veel leuke dingen hier gedaan, sfeer is top, mensen zijn leuk, leven is relaxed, taal is leuk om te leren en gewoon een toptijd gehad, spanjaarden zijn zo aardig, dat ga ik ook wel missen, en in tegenstelling tot iedereen denkt werken ze ook hard en feesten ze heus niet iedere dag(ze haten namelijk het beeld dat mensen van hun hebben). Wel vind ik het ook niet heel erg om weer naar huis te gaan, wil iedereen wel weer zien en ben thuis toch wel gaan missen, wat luxe is trouwens ook niet misplaatst. paar voorbeelden van hier; heb me een paar keer gewassen met handzeep en afwasmiddel omdat zeep op was, afgedroogd met vaatdoeken omdat mijn handdoek natgeregend was, en dit alles in een douche die van gloeiend heet naar ijskoud springt, en dan niet te vergeten mijn kamer hier met 10 anderen inclusief 2 snurkende monsters haha. Dubbelop dus.
heb al wat leuke plannen voor als ik in nl ben, wil sowieso veel mensen zien voor mijn andere avontuur weer begint, heb al gehoord dat we verjaardag van oma vieren dus dan zie ik sowieso de hele familie weer, ook wat afspraken met vrienden gemaakt oftewel word een leuke tijd. ook wil ik gewoon wat tijd doorbrengen met bram, lola en mijn ouders. heb al een lijst gemaakt met dingen die ik wil eten als ik terugben dus komt helemaal goed haha. Dit is denk ik mijn laatste blog vanuit spanje, dus geniet ervan mensen ook al was ie waarschijnlijk te lang om te lezen.
muchos besos y hasta luego! max <3<3<3

Reacties

Reacties

Anne

Leuk om te lezen Max, en super dat je al op b1 zit, volgens mij heb je wel een talenknobbel ;) Heb je al plannen wat je gaat zien in Valencia?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active