maxberkelmans.reismee.nl

Van v6 naar a1 naar a2!

Hola gente!

Ik heb het nog goed naar mijn zin. Mensen gaan en komen hier, soms is dat erg, soms maakt het je niet veel uit, maar een leuk groepje blijft er altijd.

De weken worden echter al wel steeds normaler, deze week voor het eerst in de ochtend les gehad, dat was op het begin even wennen qua vroegte (in nl nog steeds heerlijk laat) maar nu vind ik het al wel fijn, omdat je tenminste nog de middag overhoud, en ik slaap ook weer beter dus heerlijk! Afgelopen week niet veel bijzonders gedaan. De cultuurlessen gingen deze week over literatuur, dus over renessaince, naturalisme en al dat soort gedoe, wat me weer deed denken aan VWO 6. Het enige verschil is dat het nu in het Spaans was, ietsje moeilijker dus. Ik heb laatst met Mark, Guy(nieuwe jongen)en Anne een weekendje naar Granada geboekt. Een stad 3 uur hiervandaan, waar we met de bus naartoe gaan en in een hostel slapen. Het heet Oasis hostel, echt goedkoop (16 euro per nacht) en een leuke sfeer met veel internationals, een zwembad op het dakterras en veel activiteiten zoals een kroegentocht en tapasavonden, ga zo maar door. Dit weet ik omdat er ook 2 andere in Sevilla zijn waar we regelmatig doen alsof we gasten zijn zodat we in het zwembad kunnen zwemmen en gewoon lekker zitten/liggen, vandaag was de 3e keer. Ook hebben we kaartjes gekocht voor het Alhambra, een paleis dat heel mooi schijnt te zijn dus daar moeten we wel even heen! Vandaag trouwens een typisch voorbeeld ervaren van de cultuur hier. In Sevilla zijn er 2 grote busstations waar bussen naar madrid, granada, cordoba, cadiz enz vertrekken. Zelfs naar nl zag ik toevallig vandaag. De bus gaat om de 2 uur, maar we wilden graag zondag over 2 weken vertrekken om half 7 vanuit Granada, maar die komt dan aan bij het andere busstation in de stad. Wel is de bus van dezelfde maatschappij maar het was dus niet mogelijk om daarvoor een kaartje te kopen bij het busstation waar we vandaag waren na een half uur wachten. Nu moeten we dus naar het andere station dat 3 kwartier lopen is, redelijk frustrerend maar het kan blijkbaar op internet dus daar even kijken. Dinsdag trouwens naar de film geweest met Laura.hij heette el fraude. In nl misschien the fraude of de fraude heten, oorspronkelijk engelse film maar alles wordt hier vertaald, vandaar dat de spanjaarden zo slecht engels spreken. Ik kon sommige woorden volgen maar daar is dan eigenlijk ook alles mee gezegd haha. Viel een paar keer bijna in slaap maar voor de rest was het een leuke avond! Het was een half uur lopen naar mijn huis vanaf de bios, maar ik besloot te rennen en dat is dus echt het eerste sportiefs wat ik hier gedaan heb, dat mis ik wel een beetje, lekker tennissen en sporten, maar je doet het hier gewoon minder snel dan thuis.

De titel moet ik nog even uitleggen. De bekende talen zoals engels, spaans, frans enz zijn allemaal ingedeeld op niveaus volgens de europese unie. Het laagste is a1 dan a2,b1,b2,c1 en c2 is het hoogst. dat is zoals de meeste van ons gewoon Nederlands kunnen, oftewel alsof het je moedertaal is. Ik begon hier op a1 dat betekent vrijwel dat je niks kan, maar volgende week mogen we na 4 weken hard werken naar a2! Dus ik ben officieel geen nul meer in het spaans:) Ik ben van plan als ik terug ben een DELE test te doen, wat een test is voor het spaans voor buitenlander, die is in mei dus dan ben ik terug van Zuid-Amerika en hoop dan wel een B1/B2 test te kunnen maken!

17 november kom ik terug, de vlucht vanuit Sevilla, maar heb maar 8 weken hier geboekt dus zit eraan te denken om de laatste week naar Madrid te gaan om een week lessen te volgen en dan slaap ik gewoon in een hostel, is totaal met busreis en hostelkosten ook nog goedkoper dan een week hier en het lijkt me gewoon leuk om ook een andere stad te zien! Moet het nog even uitzoeken want wil altijd zoveel maar dit komt wel goed.

Ga zo naar een language exchange en dan stappen met de hele groep, morgen geen school want het is een nationale feestdag waarop er niks gebeurt, geen feesten, alleen een militaire optocht in Madrid. Oftewel een excuusje om te relaxen. Ik vind het niet erg.

Muchos besos en fijn weekend en vakantie alvast!

Reacties

Reacties

Mayo

Maxie je bent een toppertje!! Zoals je het allemaal maar doet daar in spanje zelfstandig. Goed hoor!! Klinkt allemaal super leuk, miss u!!

Heel veel liefs

Anne

Zeker doen Madrid! Is erg leuk ook even een andere stad te zien. En muuyy bueno, nivel a2!

Melissa

Max, echt ik ben trots op je! Geweldig dit allemaal, wat een ervaringen ben jij (nu al) rijker!

Geniet er nog maar even van en doe Joshua de groetjes als hij bij je is!

Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active