maxberkelmans.reismee.nl

Huh Regen?

Het is alweer weekend! Niet dat ik het verschil tussen weekend en week zo erg zie maar het woord klinkt toch wel fijn altijd. Nog even over dat zwembad, we zijn dus echt in het meest chique hotel binnengelopen, maar het was bewolkt en koud, dus besloten we alleen langs de bedrand te gaan liggen, en probeerden een beetje te slapen. Dit lukte niet echt omdat er na 5 minuten al een man van het hotel kwam om te vragen naar ons kamernummer. We deden alsof we geen engels praten en toen hij het in het spaans vroeg zeiden we maar dat we die niet hadden. Dit mocht natuurlijk niet, als we echt wilden zwemmen moesten we 35 euro per dag betalen, dus zijn we het hotel maar uitgelopen! Hierna ben ik naar Plaza de España gelopen waar ik afgesproken had met mijn kamergenoten, maar eenmaal daar kon ik ze niet vinden en zij mij blijkbaar ook niet dus ben ik gewoon aan de rand van de fontein gaan liggen. Muziek in, zonnebril op, zonnetje erbij, geluid van water en constant van die hele kleine waterdruppels op je waardoor het niet te warm werd, echt heerlijk gelegen, dat ga ik vaker doen! Hierna les gehad en een goede tip gekregen van nieuwe klasgenoot (Ja mensen we zitten nu al met zn 4en in de les) dat er 's avonds een club openging waar gratis entree was en ook een feest voor erasmusstudenten, helemaal goed dus. Eerst had ik nog na de les afgesproken met een spaanse jongen die en jaar in Frankrijk heeft gestudeerd, hij wilde graag frans met mij praten zodat hij dat een beetje bij kon houden en dan zou hij mij meer spaans leren. Ideaal! We gingen naar een bar waar je 2 halve liters bier en een zak chips haalt voor €3. Hier hebben we 2 uur gezeten en dit gaan we vaker doen omdat je er best veel van leert en ik niet echt aan spaans praten toekom buiten school en uitgaan en af en toe in winkels dus vind het wel chil. Hierna dus even op het dakterras wat gedronken met Mark en Anniek, en hierna zijn we naar het feest gelopen wat echt om de hoek bleek te zijn, topavond gehad met zn 3en, maar daar ook veel andere mensen ontmoet en een spaans/engels/frans/duits/nederlands praatje gemaakt. Dat is echt verwarrend, alle talen lopen hier door elkaar, ik was altijd best redelijk goed in frans, maar ik krijg er nu bijna geen vloeiend woord meer uit, moet over alles veel te lang nadenken en als ik frans praat komen er ook wat spaanse woorden doorheen (denk aan aussi is ook in het frans, ik gebruik nu tambien, ici is hier en in het spaans aqui, en is in het frans et en in het spaans y dus dat is echt verwarrend) nederlands en engels blijven gelukkig onaangetast. Om half 6 lagen we in bed en we konden heerlijk uitslapen om daarna weer vrolijk naar de les te gaan. We hadden deze week een lerares die net van de opleiding is en ook nog best jong is, 27. Heel enthousiast natuurlijk wat voor ons af en toe de slappe lach bezorgde, verder niets mis mee want ze legde wel goed uit. Tussen de lessen door hebben we telkens een pauze van en half uur, waarin we vrijwel altijd naar hetzelfde cafétje gaan om voor 2,50 tapas te eten, echt ideaal. laatst hebben we iets nieuws ontdekt, schijnt een internationale keten te zijn die uit Sevilla komt. Heet cerveceria 100 montaditos, je hebt er broodjes voor 80 cent en alles gaat snel en het is lekker dus ideaal. Wel is het iets verder lopen waardoor we laatst een kwartier te laat kwamen bij de les van de jonge lerares, wat ze niet erg waardeerde. Die avond zouden we eigenlijk naar een flamencoshow gaan, maar die was niet waar we dachten dat hij was. Dus hebben we maar even op een pleintje gelopen, waar ineens een protestmars opkwam van een radicaal linkse partij, ik kon de borden al een beetje lezen: wij hebben de oplossing voor het bankenprobleem! Leuk om een keer te zien, hierna tapas gegeten en goede gesprekken gehad, en trouwens ook de lekkerste tapas tot nu toe! er is wel redelijk verschil in de tapasbarretjes, maar heb nu wel een paar goede adresjes! Hierna vonden we het flamencobarretje maar de show was al afgelopen, een man vertelde ons wel dat er over 20 minuten een portugese band zou gaan spelen, blues nog wel. Dus hier besloten we op te wachten. Na 2 uur(spaans 2 uurtje) begonnen ze dan eindelijk te spelen, wat echt leuk was! Het was toen alleen wel al 3 uur toen ze pauze hadden, hierdoor besloten we te gaan. Donderdag was gewoon een lesdag en in de avond wilde iedereen even zijn eigen momentje, vond ik ook wel fijn, dus heb even mijn huiswerk bijgewerkt en veel voor mezelf uitgetypt, en ohja ook mijn vriendenlijst op facebook bijgewerkt, van sommige mensen wist ik niet eens meer waar ik ze van kende, gelukkig ook even geskypet met mijn ouders en lola! Was leuk om te doen, en dan kom je erachter dat je vader een smartphone heeft gekocht, totaal niet verwacht. En dan niet zomaar 1, nee gelijk 2 (ook voor Chris) en dan de Samsung Galaxy S2, wat ik vind de beste telefoon op dit moment (iedereen zal hieronder wel zeggen nee dat is de iphone haha). Leuk om ze weer even gesproken te hebben, nu Bram nog, maar die gaat binnenkort naar Marokko, dus dat zal lastig worden (hoewel Marokko volgens mij dichterbij hier is dan Nederland). Gisteren hadden we een afscheidsetentje van 2 meisjes waaronder mijn huisgenoot die dus vandaag vertrok. Lekker tapas natuurlijk met een groep van ongeveer 14. Hierna besloten we nog ergens een biertje te drinken en dan uit te gaan. We gingen weer naar die goedkope tent waar je dus een halve liter bier hebt voor 2 euro, maar als je er een broodje bijkoopt van 80 cent dan is het bier 1,00. Dus wil je een biertje voor 2 euro of een broodje en een biertje voor 1,80? Als echte nederlanders kozen we natuurlijk voor het 2e en besloten we alle broodjes aan een zwerver te geven. We wilden we 1 zoeken maar er kwam er 1 langslopen, straalbezopen natuurlijk, dus die besloten we onze broodjes te geven. achteraf heel dom want hij ging bij ons aan tafel zitten en kraamde allemaal onzin uit en liet de helft uit zijn mond vallen. Maar jullie kennen me ik probeer een praatje te maken. Dus ik vroeg of hij spaans of portugees praatte, waardoor die ineens heel boos opstond en me achterna begon te lopen met allemaal boze spaanse/portugese/dronken woorden. Toen ik vroeg of hij dronken was gebeurde hetzelfde, en toen ineens liep die gelukkig weg, zonder de doos (lekker slim) Dus wilden we de doos tijdens het stappen aan iemand anders geven maar we kwamen geen zwervers meer tegen dus hebben we hem langs de weg gezet. Het stappen was niet zo leuk, we wilden naar een club gaan maar dit was een besloten feest, hierna een taxi gepakt naar een buitenclub, daar aangekomen zij de taxichauffeur dat de club dicht was (waarom zeg je dat niet meteen?!?), dus gingen we maar naar de club ernaast, waar we de enige waren. 3 km verder gelopen naar de volgende club, ook een besloten feest, maar waarschijnlijk hadden we geen net genoege schoenen aan. Hierna gingen we naar het gezellige studentenstraatje waar allemaal politie was en de kroegeigenaren ineens allemaal zeiden dat je niet buiten mocht drinken waardoor iedereen opgekropt in de kleine binnenbarretjes stond. We besloten maar naar huis te gaan en een eitje te bakken en te gaan slapen. Volgende week gaat iemand weg dus we hebben een lijstje gemaakt met de dingen die we nog moeten doen (kajakken in de rivier, skeeleren langs de rivier, tapas eten in het oudste tentje, churros eten als ontbijt, slakken eten waar ik dus niet aan mee gaan doen en nog wat andere dingen) Vandaag zouden we al beginnen maar ik werd pas om 12 uur wakker en er is nog niets gebeurd dus we zien wel!

Ohja de titel, het heeft hier 3 dagen achter elkaar geregend, en hard ook wat hier heel ongewoon is. Het was zelfs overal op het nieuws dat hele straten in Malaga en Granada overstroomt zijn en er zijn zelfs mensen geëvacueerd en er is een dode gevallen. Die spanjaarden kunnen echt niet met regen omgaan, in Nederland waren dit gewoon 3 normale dagen en hier vallen er doden, echt ongelofelijk. Ook kunnen spanjaarden niet met paraplu's omgaan, ik liep naar school (zonder paraplu) in de regen en alle spanjaarden hadden allemaal wel paraplu's. In Nederland kunnen mensen nog wel een beetje behendig omgaan en anderen ontwijken, maar hier houden ze echt geen rekening met je en als ik niet had opgelet had ik allang die paraplupunten in mijn oog of tegen mijn hoofd aangehad. Gelukkig verstaan ze geen Nederlandse scheldwoorden, want dan hadden ze zich misschien beledigd gevoeld.

Ik heb laatst mijn ticket terug geboekt voor 17 november. Heb besloten dat ik toch 2 weken thuis wil zijn voordat ik weer ga. Ook een week langer bijgeboekt bij de taalschool en dat kon ook, en in mijn eigen appartement! Waar ik nu trouwens ook de kamer van een ander heb ingepikt zodat ik een eigen kamer heb, heel fijn een eigen plek af en toe. Je hebt op school ook cultuurlessen, een uurtje in het spaans over de geschiedenis of kunst of weet ik wat in de stad/spanje, wat ik eerst onzin vond maar na wat verhalen van anderen heb ik besloten het maar eens te proberen, zeker goed voor de luistervaardigheid!

En wat ik helemaal vergeten ben te vertellen, vanavond ga ik naar Sevilla-Barcelona dankzij mijn geweldige huisgenoot die kaartjes voor 25 euro heeft geregeld. Dus tenminste 1 plan voor vandaag, misschien wat huiswerk of eten met anderen!

Volgende week gezien dat ik weer lessen heb in de middag, heel fijn! en dat we weer 2 nieuwe leraren erbij hebben, en we zitten volgende week alweer met zn 5en in de klas, dit keer geen nieuwe nederlander maar een japanner dus we zullen zien...

Mensen fijn weekend en spreek jullie! Besos

Reacties

Reacties

Melissa

Nou max, wat heb jij het slecht daar zeg hahaha! Heerlijk. Geniet er lekker van!

Enne... die zwervers, weet je nog in Parijs? Met die emmer vol chickenwings?! Ging ook zo raar hahahaha.

Liefs

Anne

Hahaha ik moet nog steeds lachen om het biertje dat goedkoper is met een broodje. Dat gezicht van die man toen ik zei toch echt alleen een biertje wilde...

opa en oma jvromans@het net.nl

hoy Max.

Leuk dat je ons zo goed op de hoogte houdt!
we vinden het best interessant allemaal en kijken al uit naar de volgende mail.Met ons gaat het goed.
liefs en groetjes van opa en oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active