maxberkelmans.reismee.nl

Gek volkje

Buenos Dias!

De lessen gaan goed! Ik ben al helemaal geïntegreerd hier qua tijd, 2 uur naar bed gaan is hier zonder stappen normaal en dan merk ik dat ik ook helemaal niet moe ben. (Kwart voor 9,de tijd waarop ik deze blog schrijf is hier dan wel redelijk vroeg)Eergisteren kaartjes gekocht voor het stierenvechten en ook een broodje en ananassap gekocht, en dat lukt eigenlijk al vrijwel helemaal in het spaans, behalve als je dan weer zo'n orkaan aan snelle spaanse woorden terugkrijgt. Dit komt vooral omdat de mensen hier met een accent praten, misschien kan je het met fries of zuid-limburgs vergelijken, of plat achterhoeks dat versta ik vaak ook niet eens. Zo gek is het dus niet, maar de leraren in de lessen praten wel abs(algemeen beschaafd spaans) dus daar kunnen we ook al hele gesprekken mee voeren. Ik heb net het rooster gezien voor volgende week en het zijn weer lessen in de middag, dus we kunnen het ritme lekker voortzetten. Gisteravond na school gingen we (Mark, Anne, Laura en ik)direct door naar het stierenvechten. Vandaar de titel van dit bericht. Wat een lelijk gedeelte van de cultuur, maarja ik wilde het een keer meemaken. Eerst laten ze de stier binnenkomen, nog springlevend en agressief, maken ze hem een beetje gek met verschillende personen die een doek hebben, waarmee ze een beetje staan te wapperen, waardoor de stier gaat rennen als een malle. Dan rennen de zogenaamde 'mannen' als bange kippetjes achter een soort hek waar ze veilig staan en de stier naar de volgende doorloopt. Dan ineens als dit klaar is wordt er allemaal muziek gespeeld met trompetten en een heel orkest. Hierna komen er 10 mensen binnen waarvan 2 mannen op paard, helemaal chiq gekleed en het paard heeft ook bescherming voor de horens van de stier. De 2 mannen op paard lopen rustig naar de stier toe en prikken hem dan een paar keer in zn nek waardoor die bloed verliest. Dan krijg je weer zo'n rondje met de stier gek maken, alleen dit keer worden er pinnen in de stier gestoken waardoor hij veel bloed verliest (men zegt dat hij deze pinnen niet voelt, maar langzamerhand verzwakt raakt), hierna weer een rondje met gek maken met doeken, waarnaar de echte stierenvechter komt. Helemaal gekleed in een strak pakje. Die heeft de bekende rode doek en komt ook echt dichtbij de stier die dus telkens op het doek afkomt rennen en dan weer om moet keren, waar het hele publiek meeschreeuwt en juicht. Na een tijdje wordt de stier dan in zijn aorta (grootste slagader) geprikt waardoor die vrijwel op slag dood is. Het beest blijft dan nog op de grond liggen en maakt wat spastische bewegingen met zijn benen (weetjewel zoals een vogel doet met zijn vleugels als ie keihard tegen het raam aanvliegt) echt klote om te zien. Spanjaarden vinden dit niet, nee die juichen zo hard als ze kunnen. Dan komt het schoonmaakteam aanlopen die de boel weer opveegt, en de stier wordt vastgebonden aan 3 paarden die hem dan het stadion uitslepen. Dan begint het liedje opnieuw en komt er een nieuwe stier binnen. De stierenvechters hebben allemaal lang haar moeten later groeien aan de achterkant van hun hoofd (wat ze in een knot doen), als ze nou een slechte dag hebben en het publiek is niet tevreden moeten ze een knot losmaken en hun haar laten zien als teken van schaamte. Het is ook mogelijk dat de stieren het overleven, dan hebben ze een rustig leven in de bergen met als bedoeling dat er meer van dat soort sterke stieren komen. Agja het was dus 1 keer nooit meer, en heb ook meer gepraat met anderen dan gekeken. Hierna met zn allen tapas gegeten waar we een uur moesten wachten omdat het zo'n populaire tapasbar was, maar het eten was weer heerlijk. Hierna nog thuis even wat gedronken en om 2 uur lag ik erin want we gaan zo naar Cordoba een hele dag met school! Schijnt een mooie stad te zijn dus dat laat ik jullie morgen/overmorgen dan wel weten.

Fijn weekend mensen en hasta luego!

Niels

Tja rare gewoontes hebben ze daar....
Cordoba schijnt inderdaad erg mooi te zijn.Wij gaan zo richting Malaga en wie weet spreken/zien we elkaar nog.
Groeten Niels.

Corne

Hele leuke verhalen. Ik lees ze met veel plezier.

rob westers

Hoi Max, leuk om zo op de hoogte te blijven van jouw belevenissen. Respect en succes kerel!!

Marielle

Hola Max! Ben benieuwd wat Chris en Lola er van vinden dat je naar het stiervechten bent geweest... Tsja, zo heeft elk land vreemde tradities.
Weet zeker dat je veel meer van je trip naar Cordoba zult genieten! Adios guapo. Hasta luego.

nijskens@xs4all.nl

tja Max misschien is het id zo dat je dit once in your life gezien moet hebben maar dat zou voor mij niet gelden. wat een laffe, dieronvriendelijke, oneerlijke bezigheid vind ik het. BAH! Ik zou vast HEEL hard BOE zijn gaan roepen maar of dit zou helpen?
Ben benieuwd hoe Cordoba was, tot skype!
xxxx chris

Rob Ranshuysen

Hallo Max, Hebben jullie daarna nog lekker ge BBQ-ed? Verse Stier aan het spit?

Max

Bedankt voor jullie reacties mensen. Ja mam het hoort er nou eenmaal bij en het vlees wordt toch gegeten dus uiteindelijk valt het wel mee, we discussieren hier thuis wel over haha! Ik juichte ook toen de stierenvechter bijna werd geraakt door de horens maar toen keek het publiek me niet zo aardig aan...
Haha rob we hebben niet geskypet maar je kan hier wel stierenstaart eten! dat schijnt een delicatesse te zijn, echt wat voor jou! Fijne verjaardag en ik ga nu een nieuw verhaal typen